Strona wykorzystuje COOKIES w celach statystycznych, bezpieczeństwa oraz prawidłowego działania serwisu.
Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Zgadzam się Więcej informacji

Bezpieczeństwo i profilaktyka

Artykuł oparty o materiał z konferencji „Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych” zorganizowana przez Wydział Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku, która odbyła się dnia 28 listopada 2017 r.

 

            Nie od dziś wiadomo, że osobami najbardziej podatnymi na oddziaływanie mediów są dzieci i młodzież. Powoli liderami wśród mediów stają się smartfony i tablety.
Dzieci do drugiego roku życia nie powinny korzystać z urządzeniami ekranowymi – skąd takie przekonanie? Dzieci w pierwszych latach swego życia rozwijają się niezwykle intensywnie a przede wszystkim ich mózg. Dynamiczny rozwój mózgu człowieka bierze początek już w okresie ciąży a następnie przez pierwsze trzy lata życia dziecka.
Najpierw powstają wszystkie jego części, następnie komórki nerwowe (zwane neuronami)
i połączenia między nimi (zwane synapsami). Neurony i synapsy nie są odpowiedzialne tylko za myślenie. Odgrywają istotną rolę w rozwoju takich funkcji jak: motoryczne, metaboliczne, czuciowe, ale także za rozwój: widzenia, słyszenia, odczuwania smaku i komunikacji
z innymi narządami za pośrednictwem neuronów i hormonów.

 

            By mózg dziecka rozwijał się prawidłowo, dziecko potrzebuje doświadczać świat wszystkimi zmysłami: wzrokiem, słuchem, węchem, smakiem, dotykiem oraz czuciem. Mózg dziecka potrzebuje doświadczeń z innymi osobami. Komputer, telewizja, smartfon, tablet nie zastąpi mu kontaktów z osobami dorosłymi, dziećmi (zabawy, czytania, książek, doświadczania świata).

 

Badania pokazują (badania objęły rodziców dzieci w wieku 1 – 8 lat):

·        40% dzieci w wieku 1 – 2 lat korzysta z tabletów, smartfonów; co trzecie dziecko korzysta codziennie lub prawie codziennie,

·        60% rodziców udostępnia smartfon/tablet dziecku po to, żeby zająć się swoimi sprawami, 25% rodziców daje tablet po to, by dziecko zjadło, 18% rodziców daje tablet po to, by dziecko zasnęło.

W wolnym czasie:

·        58% dzieci gra w gry na komputerze,

·        20% dzieci pływa/uczy się pływać,

·        52% dzieci jeździ/uczy się jeździć na rowerze,

·        co dziesiąte (!!!) dziecko w wieku wczesnoszkolnym (6 – 7 lat) potrafi zawiązać sznurówki.

 

Amerykańska Akademia Pediatrii (AAP) opracowała zbiór zasad, którymi powinniśmy się kierować w momencie udostępniania dzieciom urządzeń dotykowych czy komputera, telewizji:

1. Dzieciom do drugiego roku życia nie zaleca się kontaktu z urządzeniami ekranowymi.

2. Dzieci powinny mieć dostęp do bezpiecznych i pożytecznych treści, dostosowanych do ich wieku.

3. Korzystanie z urządzeń mobilnych powinno odbywać się kilka razy w tygodniu, można to zrobić przez ustalenie dnia lub dni wolnych od urządzeń mobilnych.

4. Czas spędzany przy urządzeniach mobilnych jednorazowo powinien wynosić 15 – 20 minut.

5. Dzienny kontakt dziecka z urządzeniami ekranowymi powinien wynosić od 30 minut do 2 godzin (czas zależy od wieku dziecka).

6. Rodzice powinni towarzyszyć dzieciom w korzystaniu z urządzeń mobilnych i tłumaczyć im to, co widzą na ekranie (wykorzystać ten czas na rozmowę z dzieckiem).

7. Przed snem dzieci nie powinny korzystać z urządzeń mobilnych, ponieważ promieniowanie z ekranów tabletów i smartfonów źle wpływa na zasypianie i jakość snu.

8. Korzystanie  z urządzeń mobilnych nie powinno być nagrodą, zaś karą nie powinien być zakaz ich używania – w oczach dzieci takie urządzenie zyskuje na atrakcyjności i wzmacnia chęć korzystania z nich.

9. Urządzenia mobilne nie powinny być motywacją do jedzenia czy wyuczania czynności samoobsługowych – trening czystości, samodzielne ubieranie się, samodzielne jedzenie, itp.

To nie media są złe i cały ten postęp technologiczny, ale nasz brak umiejętności w racjonalnym korzystaniu z nich.

oprac. Ewelina Zamojtuk

 

Propozycje filmów do obejrzenia:

·        https://www.youtube.com/watch?v=CLRBYhd7e4Q

·        https://www.youtube.com/watch?v=aXV-yaFmQNk

strona kampanii „Mama Tata Tablet” zorganizowana przez Fundację Dzieci Niczyje:

·        http://mamatatatablet.pl/


Elementarz dla rodziców i dzieci, poruszający zagadnienia nowoczesnych technologii i zagrożeń z nimi związanych

Fundacja Dzieci Niczyje -Czytaj.




Numery alarmowe - a Ty je znasz?

Znasz numery alarmowe?

 

Ten filmik Ci pomoże!


Obejrzyj

Szkoła Podstawowa nr 9 
im. 42 Pułku Piechoty  w Białymstoku
ul. Legionowa 7
15 - 281 Białystok
Tel. do sekretariatu:
 85 742-06-09
Tel. do funduszu:
 85 742-82-37
Tel. do kierownika gospodarczego:
 85 748-93-07
Tel. do intendenta
731 747 727
e-mail:   szkola@sp9.bialystok.pl
deklaracja dostępności
Nabór 2021/2021