Doradztwo zawodowe - informacje ogólne
- ORIENTACJA ZAWODOWA DLA KLAS I-III i KLAS IV-VI- ogół działań o charakterze dydaktyczno- wychowawczym,
ukierunkowanych na kształtowanie u uczniów klas I-VI szkoły podstawowej pozytywnej i proaktywnej
postawy wobec pracy i edukacji poprzez poznawanie i rozwijanie własnych zasobów oraz nabywanie
wiedzy na temat zawodów i rynku pracy.
- DORADZTWO ZAWODOWEDLA KLAS VII- VIII- uporządkowane i zaplanowane działania mające na celu wspieranie uczniów
klas VII-VIII w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych i
zawodowych.
- Celem preorientacji i orientacji zawodowej jest wstępne zapoznanie
dzieci i uczniów z wybranymi zawodami i środowiskiem pracy, kształtowanie pozytywnej i proaktywnej
postawy wobec pracy i edukacji a także pobudzanie i rozwijanie zdolności oraz
zainteresowań.
- Celem doradztwa zawodowego jest przygotowanie uczniów do świadomego i
samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych,
uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu
edukacji.
Program szkolnego doradztwa zawodowego obejmuje cztery
obszary
· a) poznawania własnych
zasobów, m. in. : zainteresowań, zdolności i uzdolnień, mocnych i słabych stron jako potencjalnych
obszarów do rozwoju, ograniczeń. Kompetencji (wiedzy, umiejętności i postaw), wartości,
predyspozycji zawodowych, stanu zdrowia;
· b) świata zawodów i rynku
pracy, m.in.: poznawanie zawodów, wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o zawodach i rynku
pracy, umiejętność poruszania się po nim, poszukiwanie i utrzymanie pracy;
· c) rynku edukacyjnego i
uczenia się przez całe życie m.in.: znajomość systemu edukacji i innych form uczenia się,
wyszukiwanie oraz przetwarzanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez
całe życie;
· d) planowania własnego
rozwoju i podejmowania decyzji edukacyjno- zawodowych, m.in.: planowanie ścieżki edukacyjnej i
zawodowej z przygotowaniem do zdobywania doświadczenia zawodowego oraz refleksji nad nim,
podejmowanie i zmiany decyzji dotyczących edukacji i pracy, korzystanie z całożyciowego poradnictwa
kariery.
Dodatkowo pomoc w
zakresie diagnozy pod kątem dalszego kierunku kształcenia się i wyboru zawodu można
uzyskać:
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 w
Białymstoku
ul. Piotrkowska 2, 15-439 Białystok tel. 85 744 53 50
www.poradnia.bialystok.pl
Centrum Kształcenia Ustawicznego w
Białymstoku. Lokalne Centrum Doradztwa Zawodowego
15-001 Białystok, ul.
Ciepła 32 tel.: 782 655 650
www.ckubialystok.pl e-mail: lcdz@ckubialystok.pl, doradca@ckubialystok.pl
Absolwent szkoły podstawowej
- zna
strukturę szkolnictwa ponadpodstawowego,
- zna
kryteria przyjęć do szkół,
- umie szukać informacji i
korzystać z różnych dostępnych źródeł,
- zna
siebie, swoje mocne i słabe strony oraz własne predyspozycje do wykonywania
zawodu,
- zna czynniki niezbędne do podjęcia
prawidłowej decyzji o wyborze zawodu,
- zna
zawody i ich podstawowe podziały,
- wie,
gdzie szukać pomocy w wyborze zawodu, szkoły i planowaniu kariery
zawodowej,
- dostrzega zmiany na rynku
pracy,
- potrafi zaplanować swoją drogę do
zawodu.