Programy i projekty
„F-LAB”w ramach Ponadnarodowa mobilność kadry
edukacji szkolnej
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
2014-2020
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu
Społecznego
Szkoła Podstawowa nr 9 im. 42 Pułku Piechoty w Białymstoku rozpoczęła
realizację projektu pt. „F-LAB”w ramach Ponadnarodowa
mobilność kadry edukacji szkolnej Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020
współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Okres realizacji projektu: 2018-09-01 - 2020-02-29
Cele i
założenia realizacji projektu:
1. Poprawa
jakości pracy Szkoły Podstawowej nr 9 w Białymstoku poprzez udział nauczycieli w zagranicznych
kursach i szkoleniach.
Cele szczegółowe:
1. Wzrost kompetencji zawodowych nauczycieli poprzez udział w kursach i szkoleniach języka
angielskiego, z zakresu programowania i neurodydaktyki.
2.
Podniesienie jakości pracy w Szkole Podstawowej nr 9 poprzez poznawania przez nauczycieli
nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania w krajach Europy.
3. Wdrażanie nowych rozwiązań zaobserwowanych podczas kursów i szkoleń przez nauczycieli
uczestniczących w wyjazdach zagranicznych.
Podczas 18
miesięcy nauczyciele z Szkoły Podstawowej nr 9 im. 42 Pułku Piechoty w Białymstoku będą poszerzać
swoje kompetencje i kwalifikacje na wyjazdach zagranicznych do Irlandii i Wielkiej
Brytanii.
Dzięki działaniom przewidzianym w projekcie
placówka będzie w lepszy, bardziej innowacyjny sposób działała na rzecz swoich grup docelowych –
uczniów, rodziców, nauczycieli, środowiska lokalnego. Przez wdrożenie atrakcyjnych projektów,
zgodnych z potrzebami uczniów i oczekiwaniami rodziców, podniesie kwalifikacje i kompetencje kadry
nauczającej, nawiąże lepszą współpracę ze środowiskiem lokalnym, co w konsekwencji pozwoli na
aktywniejsze włączanie dzieci i młodzieży w tworzenie społeczeństwa obywatelskiego, a także w
przyszłości zwiększy ich kwalifikacje na rynku pracy.
Pracownicy szkoły będą mieli możliwość poznawania nowoczesnych i innowacyjnych metod
nauczania.
MOBILNA EDUKACJA SZANSĄ NA LEPSZĄ SZKOŁĘ
Podczas
wyjazdowych kursów i szkoleń w krajach Europy nauczyciele mają szansę poszerzyć swoje kompetencje i
przyjrzeć się metodom nauczania preferowanym za granicą
Polska edukacja zmierza w stronę intensywnych przemian. Szkoły starają się na różne
sposoby pozyskiwać środki na doposażenie pracowni w nowoczesny sprzęt, modernizowanie swojej bazy
lokalowej, jak też dokształcanie pracowników. W dzisiejszej rzeczywistości powszechnego dostępu do
informacji przed nauczycielami stają nowe wyzwania i niezmienny cel – pomagać uczniom w rozumieniu
otaczającego świata.
- Doskonalenie znajomości języka
angielskiego, pogłębianie wiedzy z zakresu programowania i neurodydaktyki to główne
założenia realizowanego w szkole projektu, na którym skorzystają nasi nauczyciele, uczniowie,
rodzice, jak też społeczność lokalna – przekonuje Edyta Haraburda, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 9
w Białymstoku. Nauczyciel musi odnaleźć się w nowej roli - mentora, umiejętnie kierującego
procesem zdobywania wiedzy o świecie, potrafiącym się komunikować w języku angielskim, dziś
powszechnie uchodzącym za międzynarodowy, oraz wykorzystującym zdobycze technologii przynajmniej na
poziomie swoich podopiecznych.
SP 9 uczestniczy w programie „Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej” z Programu
Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu
Społecznego.
Z oferty proponowanych działań placówka
edukacyjna wybiera te, które są najbardziej odpowiadają jej potrzebom. Dwutygodniowe i tygodniowe
kursy zagraniczne są źródłem wiedzy i inspiracji dla stworzenia programów, które zostaną wdrożone w
szkole.
- Na pytanie, czy właśnie ukończony dwutygodniowy
kurs języka angielskiego w Irlandii spełnił nasze oczekiwania, śmiało mogę odpowiedzieć, że nawet je
przerósł – ocenia Urszula Morawska, szkolny koordynator projektu w SP 9. Szkoła językowa dla
obcokrajowców, do której trafiliśmy, okazała się jedną z najlepszych w Dublinie, i to nie tylko w
naszej opinii, ale także poznanych tam kursantów indywidualnych. Szkoliliśmy się w różnych grupach,
do których zostaliśmy zakwalifikowani na podstawie kilkakrotnych testów poziomujących. Przydzielenie
do międzynarodowych kilkuosobowych zespołów w różnym wieku z założenia wymusza konieczność
komunikacji w języku angielskim. Lektorzy wymieniają się, dzięki czemu słuchacze mają do
czynienia z mówiącymi w różny sposób spikerami. Preferowana na zajęciach praca w zmiennych parach
dodatkowo daje możliwość nawiązania znajomości z partnerami z ławki, bliższego poznania ich kultur
oraz motywuje do podejmowania prób opowiedzenia o swoim kraju. Tego typu ćwiczenia są bezcenne, bo w
naturalny sposób przełamują lęk przed wypowiadaniem się w języku obcym, pozwalają odkryć skuteczność
niewerbalnych przekazów, jak też dobrodziejstw zainstalowanych w telefonach podręcznych - tłumaczy.
Intensywny kurs dopełnia codzienne osłuchiwanie się z angielskim w różnych sytuacjach, wynikających
z konieczności komunikowania się w różnych sytuacjach: w autobusach, sklepach, hotelu czy na
ulicy.
- Efekt dwutygodniowego wyjazdu jest
nieporównywalnie większy od półrocznego kursu w kraju – ocenia Jolanta Tarnowska, kolejna zadowolona
nauczycielka. Wszyscy zgodnie zauważyliśmy, że nasza umiejętność czytania tekstów i rozwiązywania
zadań z gramatyki w zaskakujący sposób u wszystkich była wyższa niż u kursantów z innych krajów,
przy czym niestety nie szła ona w parze z biegłością wypowiadania się. Nauka języków obcych w
polskich szkołach, niestety, często koncentruje się nie na praktycznym komunikowaniu się, tylko na
wiedzy o języku. Bogatsi o te doświadczenia chcemy wykorzystać je w pracy z uczniami. Nasi
wychowankowie wielokrotnie brali już udział w wymianie międzynarodowej i wycieczkach zagranicznych,
teraz będziemy do tego jeszcze lepiej przygotowani – komentuje wicedyrektor SP 9.
W SP 9 projekt realizowany jest od
września 2018 r. i potrwa do końca pierwszego półrocza przyszłego roku szkolnego. Szkolenie
wyjazdowe z języka angielskiego w Dublinie jest tylko jednym z etapów jego realizacji. W lutym i w
maju zostaną przeszkolone kolejne dwa zespoły nauczycieli (programowanie – Irlandia, neurodydaktyka
- Wielka Brytania). Kolejne zadania uczestników kursu to napisanie programów, których adresatami
będą uczniowie SP 9. Pilotażowe zajęcia zaplanowano na II semestr tego roku
szkolnego.
„Uczenie się przez całe życie” to jedna z
podstawowych idei programu PO WER Erasmus +. Przykład idzie
z góry. Lepiej wyedukowani mobilni nauczyciele to lepsza szkoła.